Steeds meer Nederlanders zadelen nabestaanden met ongewenste digitale nalatenschap op

Ruim 59 procent van de Nederlanders heeft nog nooit nagedacht over wat er met zijn online profielen moet gebeuren na zijn overlijden. Dat blijkt uit onderzoek van uitvaartverzekeraar Nuvema. Opvallend is dat bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) wil dat zijn of haar nabestaanden die beslissing nemen. En dat terwijl maar liefst 59 procent helemaal geen social mediaaccounts van overleden familie en vrienden wil beheren. Een groeiend aantal Nederlanders zit er niet op te wachten om na iemands overlijden beslissingen te nemen over zijn of haar Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat of misschien wel dating account.

  • 63% van Nederlanders wil dat zijn of haar nabestaanden de digitale nalatenschap regelen.
  • Maar 59% wil helemaal geen social media accounts van de overledene beheren. Zo ontstaan spookaccounts.
  • Bijna de helft (47%) van de Nederlanders heeft een profiel van een overleden persoon gezien op Facebook of LinkedIn.
  • Bekijk alle resultaten van het onderzoek

Nog maar weinig mensen zijn zich bewust van het feit dat zij tijdens hun leven een enorme hoeveelheid data aanmaken die voor altijd online blijven staan en waar nabestaanden mee geconfronteerd worden. Zo heeft 81 procent van de Nederlanders helemaal niets geregeld met betrekking tot zijn digitale nalatenschap. Inmiddels is al bijna de helft (47 procent) van de Nederlanders dan ook wel eens geconfronteerd met een ‘spookaccount’, een online profiel van iemand die al overleden is.

Pijnlijk momenten op social media

Emile de Jong, directeur van Nuvema Uitvaartverzekering: “Een verjaardagsnotificatie van iemand die overleden is, een vriendschapssuggestie via Facebook of een gepersonaliseerde nieuwsbrief van een forum waar een overledene actief was – het zijn voor nabestaanden pijnlijke momenten als er niets met de profielen gebeurt. Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat we onze sociale nalatenschap graag door nabestaanden laten regelen, maar dat nabestaanden daar juist niet op zitten te wachten. Een moeilijke situatie als je er mee geconfronteerd wordt. In een tijd van rouw moeten nabestaanden hun aandacht verdelen over het regelen van de uitvaart, het op de hoogte stellen van instanties en het verdelen van vermogen en spullen – een zware periode. Daar komen nu ook nog het groeiende aantal digitale media profielen bij. Het is van belang dat iedereen nadenkt over wat er na het overlijden moet gebeuren en waar mogelijk vast voorbereidingen treft.”

"Een verjaardagsmelding of vriendschapssuggestie van een overledene is vaak pijnlijk voor de nabestaanden, terwijl het makkelijk voorkomen kan worden."

42% wil dat profielen verwijderd worden

Slechts acht procent heeft weleens met iemand gepraat over zijn eigen digitale nalatenschap en nog eens acht procent heeft voor nabestaanden wachtwoorden en gebruikersnamen opgeslagen. Een aantal mensen (twee procent) schakelt een organisatie in om zorg te dragen voor zijn of haar online profielen na het overlijden. Ondanks het feit dat nog maar zo weinig mensen iets geregeld hebben, willen veel Nederlanders wel dat zijn of haar online profielen verwijderd worden: maar liefst 42 procent. Slechts acht procent wil dat alles online blijft staan. Vijf procent heeft als wens dat zijn digitale profiel een online gedenkplaats wordt.

Steeds meer nabestaanden ongewenst opgezadeld met digitale profielen

Nuvema voerde in 2013 en 2011 hetzelfde onderzoek uit. Toen gaf 65 procent aan nog nooit te hebben nagedacht over zijn of haar digitale nalatenschap. Destijds vond 31 procent dat zijn of haar nabestaanden moesten bepalen wat er met hun digitale profielen moet gebeuren – ten opzichte van dat jaar vond er dus een flinke stijging plaats in 2015 (63 procent).

Infographic met onderzoeksresultaten

Bekijk hier de infographic van het onderzoek dat onderzoeksbureau Multiscope hield onder 1000 Nederlandse consumenten in opdracht van Nuvema Uitvaartverzekering.

Visie van Facebook, Twitter en LinkedIn op dood

De grote social media netwerken zijn afhankelijk van nabestaanden als het gaat om het signaleren van gebruikers die overleden zijn. " Zonder een melding dat iemand is overleden kunnen we niks", zeggen de woordvoerders van de sociale netwerken. Lees het interview met Facebook, Twitter en LinkedIn over hoe zij omgaan met acounts van overleden gebruikers, privacy, inloggen op profielen en de mogelijkheden zoals een herdenkinsstatus.

Lees ook de interviews met verschillende experts over de online erfenis officieel vastleggen bij de notaris, rouwverwerking op sociale media, de online rechten van een overledene en het ervaringsverhaal van Marieke.

Bekijk alle video's over onder andere spookaccounts en wat en met profielen van overleden Facebook en LinkedIn gebruikers gebeurd.

Profielen aanpassen of zelf accounts voorbereiden

Om het steeds groter wordende probleem rond social media accounts na de dood en de digitale erfenis te verhelpen biedt Nuvema hulp met het Social Media Testament, waar je gebruikersnaam en emailadres per account kunt registeren en kunt selecteren wat er moet gebeuren na overlijden. Daarnaast biedt Nuvema een handleiding voor het aanpassen of verwijderen van accounts van een overledene. Concrete hulp en praktische informatie om een profiel van een overleden familielid, vriend, collega of kennis te verwijderen of te wijzigen.

Nuvema uitvaartverzekeraar. Thuis in uw regio.
Top