Respectvolle houding bij uitvaart

Appels en peren

De afgelopen maand was er veel aandacht voor de kosten van uitvaarten.

Door Frederik de Bonte

Het boek van Marieke Henselmans over bespaartips bij een uitvaart kreeg veel aandacht. Ook was er ophef over de prijsverschillen tussen crematoria. Ik wil deze berichten niet tegenspreken. Maar ik mis wel context bij beide berichten. Prijsverschillen zijn vaak logisch te verklaren.

Net als bij heel veel andere producten en diensten kun je ook bij een uitvaart voor goedkoper of juist duurder kiezen. Zo is de Albert Heijn duurder dan de Aldi. Daar krijg je wel een winkel voor terug met meer keuze, die alles mooi en handig in de vakken zet. Dit soort verschillen heb je in elke branche; auto’s, televisies, kleding, noem maar op. Ook bij dienstverlening zie je vaak dat je meer betaalt voor persoonlijk contact dan wanneer je alleen kunt mailen. Da’s logisch.

appels met peren vergelijken

Prijsverschillen uitvaart

Neem bijvoorbeeld de prijsverschillen van crematoria. Er wordt in de berichtgeving bijvoorbeeld niks gezegd over de locatie; sommige crematoria staan op duurdere grond dan anderen. Ook is het ene crematorium luxer ingericht dan het andere. Hetzelfde geldt voor een uitvaart. Je kunt voor een budgetaanbieder kiezen. Maar dan heb je vaak minder keuze. Ook ben je vaak afhankelijk van hun planning en zal de begeleiding minder persoonlijk zijn. Voor elk type uitvaart is er inmiddels wel een uitvaartondernemer. En dat is ook goed.

Budget of luxe

Ook vind ik het goed dat nabestaanden weten dat je kunt kiezen bij de invulling van de uitvaart. Een goedkope kist zal inderdaad de kosten drukken, zoals Henselmans schrijft. Ook geeft ze terecht aan dat je veel zelf kunt doen; bijvoorbeeld de laatste verzorging of het vervoer. Maar ik heb moeite met het gemak waarmee ze dit zegt. Bijvoorbeeld de laatste verzorging. Dat zal voor veel mensen te heftig zijn. En het blijft veiliger om een kist wel met een rouwauto te vervoeren. Zo heeft alles zijn voor- en nadeel. En daar moet je als uitvaartverzorger goed mee omgaan.

Geldwolven

Henselmans maakt zelf gelukkig wel een onderscheid tussen verschillende uitvaartverzorgers, maar in veel media heerst toch een erg negatieve toon. Alsof alle uitvaartverzorgers geldwolven zijn die geen middel schuwen. En zelfs nabestaanden emotioneel chanteren. Dat stoort mij. Er zullen ongetwijfeld een paar rotte appels tussen zitten, maar de meesten handelen naar eer en geweten.

Ik probeer altijd eerst een goed beeld te krijgen van de financiële situatie en de wensen. Een goede uitvaartverzorger brengt die juist altijd op één lijn. Dat moet ook wel. Voor uitvaartverzorgers is reputatie juist heel belangrijk. Als ik onredelijke prijzen zou vragen, nabestaanden onder druk zou zetten en nabestaanden in de problemen breng, denk ik niet dat mensen ooit nog een uitvaart aan mij toevertrouwen. En dat zou ik ook niemand kwalijk nemen dan.