Brug over de Amstel

Nederlanders willen geen eeuwig leven op Social Media

Onderzoek

61% van de Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter profielen moet direct verwijderd worden

BAARN – Ruim 61% van de Nederlanders wil dat zijn online profiel direct wordt verwijderd na een overlijden. Dit blijkt uit een onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering. Een eeuwig online leven op Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter is daarmee niet populair. Een kwart van de mensen laat de keuze over aan de nabestaanden en slechts 8% wil een digitale herdenk- en rouwplek.

Nederlanders zitten niet te wachten op digitaal medelijden in de vorm van een rouw- en herdenkstatus op sociale netwerken. De dood zien ze als het einde, ook voor hun Hyves, Facebook, Linkedin of Twitter profiel”, aldus Emile de Jong, directeur van Nuvema.

Social Media Testament

Meer dan 2 op de 3 gebruikers van sociale netwerken heeft nog nooit nagedacht over wat er moet gebeuren met hun digitale erfenis. Nabestaanden weten daardoor niet wat er met de online profielen van hun dierbare moet gebeuren. Naar aanleiding van deze resultaten heeft Nuvema het Social Media Testament ontwikkeld. Hiermee kunt u gemakkelijk aangeven wat er met uw online profielen moet gebeuren na uw overlijden.

Wat moet er met uw Hyves-, Facebook-, Linkedin- of Twitterprofielen gebeuren als u dood bent? Twitter zelf mee en gebruik #SocialMediaTestament.

Aanpassen en verwijderen sociale media profiel

Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim 25% van de respondenten dit wel aan hun nabestaanden wil overlaten. Daarom heeft Nuvema  een ‘Handleiding aanpassen of verwijderen social media van overledene’ geschreven. Zo kunnen nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.

Onderzoeksopzet

In oktober 2011 onderzocht Multiscope in opdracht van Nuvema Uitvaartverzekering onder 1000 Nederlandse consumenten of zij hebben nagedacht over hun digitale nalatenschap en wat er met hun online erfenis zou moeten gebeuren. Veel Nederlandse consumenten hebben een uitvaartverzekering maar wienig mensen blijken te hebben nagedacht over hun digitale nalatenschap.

Hebt u al eens nagedacht over wat er met uw online profielen zoals Facebook, Linkedin en Twitter moet gebeuren als u dood bent?

ja 31,45%
nee 68,55%

Wat zou er met uw Hyves, Facebook, Twitter en Linkedin moeten gebeuren na uw dood?

Een digitale herdenk- en rouwplek voor mijn nabestaanden. 7,40%
Al mijn online profielen moeten verwijderd worden. 61,20%
Dat bepalen mijn nabestaanden. 26,10%
Anders. 5,30%